Maatschappelijk Betrokken Ondernemen
Definitie:
Maatschappelijk Betrokken Ondernemen is het structureel en actief betrokken zijn van het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en onderwijs, met haar mensen, middelen, kunde, kennis en/of munten in de lokale omgeving ten behoeve van een bepaalde doelgroep of maatschappelijke organisatie.
Maatschappelijk Betrokken Ondernemen is in opkomst door ontwikkelingen in de huidige maatschappij: een terugtrekkende overheid, toenemende macht en internationalisering bij bedrijven (globalisering), toenemende welvaart, bewustere en kritischere consumenten en transparantie van informatie en de behoefte van de werknemers om iets terug te doen voor de lokale samenleving waar ze naast hun drukke werkzaamheden nauwelijks meer aan toe komen.
Maatschappelijk BetrokkenOndernemen is het streven van een bedrijf om in haar activiteiten evenwichtig aandacht te geven aan de sociale en maatschappelijke belangen, door hier structureel en actief bij betrokken te zijn.
Actieve betrokkenheid kan verkregen worden door bijvoorbeeld participatie van werknemers. Dit kan als individu of als groep, zowel voor één dag als voor een paar maanden.
Voordelen van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen
• Maatschappelijk Ondernemen kan de reputatie en het imago van bedrijf, producten en merken versterken. Dat komt dan direct ten goede aan de positie op de consumenten- en arbeidsmarkt.
• Door Maatschappelijk Ondernemen werkt een bedrijf mee aan een betere leefbaarheid in de lokale omgeving.
• Voegt structureel waarde toe aan zowel bedrijf als maatschappij
• Onderscheiden van de concurrent
• Bewerkstelligen van teambuilding, verbeteren van de samenwerking
• Ontwikkelen van competenties
• Motivatie van personeel
• Versterking van imago / reputatie
Wilt u meer informatie over Maatschappelijk Betrokken Ondernemen kunt u contact opnemen met de Vrijwilligerscentrale T. 0546-571693 of stuur een e-mail naar
r.mvdbrink@stichtingdewelle.nl